
Mobiilioptimointi.
Mobiilioptimointi vuonna 2025 – Mitä se on ja miksi se on tärkeää?
Mobiilioptimointi varmistaa, että sivusi toimivat moitteettomasti, tietokoneen ruudun lisäksi kaikilla mobiililaitteilla. Tämä on erityisen oleellista, kun verkkosivujen tarkoitus on hankkia asiakkaita. Tässä artikkelissa käymme läpi kaiken mitä sinun kuuluu tietää mobiilioptimoinnista.
Kirjoittanut: Miikka Tuomaala - Werkamo
Mobiilioptimoinnin perusteet.
Mitä mobiilioptimointi on?
Mobiilioptimointi varmistaa, että sivut toimivat kaikilla mobiililaitteilla yhtä hyvin kuin erilaisilla tietokoneen ruuduillakin. Mobiilioptimointi tehdään yleensä verkkosivujen rakentamisen vaiheessa mutta on toki mahdollista tehdä vanhoille sivuille mobiilioptimointi myös myöhemmin.
Mobiilioptimointiin kuuluu mm:
Fonttikokojen muokkaaminen.
Sivuston nopeuden varmistaminen.
Visuaalisen asettelun muutokset.
Skaalautumisen varmistaminen.

Mobiilioptimoinnin tärkeys.
Onko mobiilioptimointi tärkeää?
Mobiilioptimoinnin tärkeyttä ei voi yliarvioida. Forbesin artikkelin mukaan yli 50 % verkkosivujen selaajista on mobiilikäyttäjiä. Toisin sanottuna jos verkkosivusi eivät ole mobiilioptimoitu saatat pahimmillaan menettää yli puolet potentiaalisista asiakkaistasi.
54 % verkkosivuliikenteestä tulee mobiililaitteilta.
Mobiilikäyttäjät odottavat sivuston latautuvan alle 3 sekunnissa.
Google suosii mobiilioptimoituja verkkosivuja.
Huono mobiilioptimointi.
Mitä huono mobiilioptimointi käytännössä tarkoittaa?
Voi olla vaikea ymmärtää mobiilioptimoinnin tärkeyttä pelkkien lukujen ja suosituksien valossa. Onkin tärkeää ymmärtää, että mobiilioptimointi ei ole pelkkää sanahelinää vaan sillä on aitoja ja suoria vaikutuksia liiketoimintaasi.
Menetät asiakkaita.
Jos esimerkiksi lomakkeesi tai navigointisi ei toimi kunnolla mobiililaitteilla on potentiaalisen asiakkaan todella vaikea ottaa sinuun yhteyttä.
Ammattitaitosi kärsii.
Vierailija arvioi ammattitaitoasi isoksi osaksi verkkosivujen perusteella ja jos mobiilikokemus on huono, ei vierailijalla ole syytä uskoa, että palvelusi olisi yhtään sen parempi.

Mobiilioptimoinnin parantaminen.
Kuinka parantaa mobiilioptimointia?
Mobiilioptimoinnin parantamisessa usein yksinkertaisin tapa on uudistaa sivut kokonaan osaavan ammattilaisen toimesta. Mikäli mobiilioptimointi on nykyisillä verkkosivuillasi puutteellinen, on todennäköistä, että sivut on tehty itse tai palkattu ammattilainen ei ole ollut tarpeeksi osaava.
Tämä tarkoittaa usein myös sitä, että asioita kuten saavutettavuus tai konversio-optimointia ei ole myöskään tehty mikä heikentää sivujen toimivuutta entistä enemmän.
Voit lukea lisää verkkosivujen uudistamisesta tästä artikkelista: Verkkosivujen uudistamisen opas B2B-yrityksille 2025.
Keinoja mobiilioptimoinnin parantamiseen:
1. Responsiivinen suunnittelu.
Sivuston täytyy automaattisesti mukautua eri kokoisille näytöille, tarjoten selkeän ja käyttäjäystävällisen näkymän kaikilla laitteilla.
2. Nopea latausaika.
Mobiilikäyttäjät odottavat nopeaa sivustoa. Kuvien optimointi, tarpeettomien interaktioiden poistaminen ja palvelimen tehokkuus vaikuttavat kaikki latausnopeuteen.
3. Selkeät ja suuret painikkeet.
Mobiililaitteilla navigointi tapahtuu usein sormella, joten toimintapainikkeiden ja linkkien on oltava riittävän suuria ja helposti klikattavia.
4. Helppokäyttöinen navigaatio.
Mobiilinäkymässä navigoinnin tulee olla yksinkertainen, ja tärkeimmät valikot sekä CTA-painikkeet on sijoitettava selkeästi näkyville.
5. Tekstin luettavuus.
Tekstien tulee olla riittävän suuria ja helposti luettavissa ilman zoomausta, ja sisällön tulee olla selkeästi jäsennelty mobiilinäytöllä.
6. Mobiiliystävälliset lomakkeet.
Lomakkeiden täyttäminen mobiilissa tulisi olla mahdollisimman vaivatonta, selkeää ja nopeasti täytettävissä ilman turhia kenttiä.

Pyydä tarjous verkkosivuprojektiisi!
Täytä lomakkeemme, niin saat tarkan tarjouksen ja pääsemme aloittamaan verkkosivuprojektin mahdollisimman nopeasti.